Våra tjänster
Alla våra kunder är försäkrade
Generösa öppettider
Varför välja oss?
Hos oss får du alltid träffa utbildad och professionell personal, och vi erbjuder allt som krävs för att uppnå dem bästa resultaten.
Prisgaranti
Hittar du samma behandling hos någon annan klinik men till ett lägre pris så garanterar vi att matcha det!
Vår tjänster
1000-tals nöjda kunder
Prisvärda behandlingar
Alla våra kunder är försäkrade
Generösa öppettider

Infraröd bastu med ljusterapi

IR-Sauna/Infraröd Bastu är testad och använd i mer är 25 år av läkare runt om i världen. Infraröd bastu används som en del i behandling av olika sjukdomar och även vid allvarliga tillstånd. Behandlingen går endast att boka tillsammans med LPG behandlingar och är avsedd för våra LPG kunder.

Tillverkad av cedjerträ

Den IR-sauna vi använder är av högsta klass gällande infraröd teknologi. Bastun är tillverkad av aromatiskt och hälsosamt kanadensiskt cederträ. Denna sortens sauna används på många håll i världen som en del i måbra-program på gym och SPA-anläggningar samt av fysioterapeuter, kroppsbyggare och professionella idrottsmän.

Hälsosamma effekter:

• Lindring av värk och stelhet i leder
  • Löser muskelspänningar
  • Rensar ut toxiner
  • Förbättrar immunförsvaret
  • Avstressande
  • Hälsosam för hjärtat
  • Ger huden lyster
  • Motverkar acne
  • Förbränner kalorier

Vad är en infraröd bastu?

En infraröd bastu beskrivs enklast som en lågtemperatursbastu som ger samma värmekänsla som den värme vi får av solen. Den låga temperaturen, 40-50 grader, gör det möjligt för personer som inte finner sig komfortabla i allt för höga temperaturer eller på grund av hälsoskäl, t ex högt blodtryck, att även de bastubada.

Strålningsvärmen från infrabastu värmer upp kroppen direkt och inte genom luften. Värmen går på detta vis upp till tre gånger djupare in i kroppen. Infrarött ljus har förmågan att direkt tränga igenom kroppens vävnader till ett djup av 4-5 cm.

Den infraröda energin gör att man svettas 2-3 ggr mer än i en traditionell bastu. Den djupa uppvärmningen av muskelvävnader och inre organ leder till ökat blodflöde genom vidgade blodkärl och stimulerad hjärtverksamhet.

Detta leder till positiva effekter för muskler och leder samt hjärt-/kärlkonditionen. Kroppen bekämpar naturligt infektioner genom att höja kroppstemperaturen.

De infraröda strålarna skapar en artificiell feber och hjälper på detta sätt till att snabbare bli fri från infektioner. Genom ett förbättrat lymflöde bidrar det också till att minska svullnader och inflammationer.

En bastusession befriar också kroppen från olika föroreningar, vilket kan förbättra immunförsvaret och öka vitaliteten. Huden får förbättrad spänst och friskare färg.

Vid en jämförelse mellan traditionell bastu och infrabastu har amerikanska studier av svett visat att vid infrabastu innehåll svetten 80% vatten och 20% gifter. Motsvarande vid traditionell bastu var 97% vatten och 3% gifter.

Under en bastubehandling på 30 minutern kan du förbränna ca 600 kalorier. Detta kan variera utifrån kroppens kondition i värme, dvs hur mycket svett kroppen kan producera. Genom att värmen penetrerar fettcellerna på djupet bidrar det också till at minska celluliter.

Kontraindikationer

Självklart skall inte infraröd bastu användas för att bota eller behandla ett sjukdomstillstånd.

Om du är diagnostiserad med en viss sjukdom eller använder receptbelagda läkemedel kontakta din läkare för att kontrollera att dina läkemedel el din sjukdom inte påverkas negativt av ökad kroppstemperatur, blodcirkulation eller ökad svettning.

En akut ledskada bör inte värmebehandlas med infraröd bastu under de första 48 timmarna eller till dess att värmestegringen och svullnaden i leden har avtagit. En kroniskt svullen och varm led reagerar endast mycket svagt eller inte alls på värme behandling.
Vid akut pågående infektion i tand, led eller hud skall inte värmebehandlig utföras.  Vid graviditet bör inte infrabastu användas som följd av att det kan innebära obehag vi ökad kroppstemperatur och blodcirkulation.

Vid implantat såsom höftled, knäled, plattor, skruvar, cerclage och märgspikar blir de ej uppvärmda av de långvågiga infraröda strålarna och påverkas inte av infrabastu. Konsultera dock med din läkare. Upplevs smärta nära ett implantat i samband med infraröd bastu skall användandet naturligtvis avbrytas. Implantat av Silicon såsom näsa el öron ersättningar samt bröst absorberar de infraröda strålarna. Silicon smälter dock först vid 200 grader C (infrabastun värmer mellan 40-60 grader C) Infrabastu innebär ingen skada eller något ogynnsamt för dessa implantat konsultera dock med din läkare eller representant för tillverkaren av implantatet.

Användande av infrarödbastu skall enbart normalt medföra en behaglig känsla skulle du uppleva smärta eller att något tillstånd förvärras av användandet av infrabastu skall du avbryta. Infrabastu är vid denna tidpunkt inte lämplig för dig.

Färger har en mycket stark effekt på oss. Det gäller alla nivåer: Fysiskt, mentalt, känslomässigt och själsligt. Man tror att färgerna påverkar olika saker hos oss:

Blått: Har en avslappnande effekt både mentalt och fysiskt.
Turkos: Hjälper dig att lugna nerverna efter en jobbig dag.
Grönt: En svalkande sövande färg som ger komplett avlsappning.
Gult: En renande färg som stimulerar och skänker klarhet på det intellektuella planet.
Rött: Genererar enthusiasm, ökar passionen och har en uppiggande effekt.
Violett: Ökar medvetenheten och effekten av meditation och inre styrka.

Infraröd Bastu (endast för LPG kunder)

1 person 40 min 125:-

Lån av handduk 20:-